Autentyczność kluczem do sukcesu - LinkedIn dla pracownika

LinkedIn to obecnie jeden z największych portali rekrutacyjnych na świecie. Ponad 740 milionów aktywnych użytkowników, z czego 40 milionów co tydzień na LinkedIn szuka pracy. To naprawdę sporo.

W Polsce rynek LI rozwija się dynamicznie, jednak nadal nie jest obszarem wyeksplorowanym. Co to oznacza? Na pewno przestrzeń dla wielu specjalistów z różnych branż i dosyć łatwy sposób dotarcia organicznego do większej liczby osób.

Warto to wykorzystać – odnaleźć swoją niszę, stworzyć odpowiednią grupę odbiorców i działać. Są jednak pewne podstawy, które warto znać, by bez problemu otrzymać dowód zaufania społecznego wśród użytkowników LinkedIn. Jednym z nich jest właśnie autentyczność.

Wygląd profilu

Nie myślałam, że trzeba będzie jeszcze o tym wspominać, ale liczba kont bez zdjęcia profilowego czy z niepełnym nazwiskiem/nickiem jest zatrważająca. Zawsze, kiedy widzę zaproszenie od kogoś, kto nazywa się, np. Em Ka, nie wiem, czy napisać tej osobie co robi źle, czy po prostu to ignorować. Pełne nazwisko, autentyczne, wyraźne zdjęcie profilowe to podstawa budowania rzetelnego i profesjonalnego profilu osobistego na LinkedIn.

Poszerzanie sieci kontaktów

Jaka liczba kontaktów to za wiele? Czy zamykać się tylko w swojej grupie docelowej? Na te pytania prawdopodobnie nigdy nie otrzymamy jeden i konkretnej odpowiedzi, bo wiecie... to zależy.

Już od samego początku budowania swojego wizerunku warto ustalić, jaki mamy profil zawodowy. Wówczas o wiele łatwiej będzie dostosowywać go do tego, jakie kontakty będziemy zapraszać i przyjmować do sieci. Najważniejsze jest to, by mieć kontakt autentyczny. By zainteresowania, stanowisko, branża były podobne. Co oczywiście nie wyklucza zapraszania osób z innych kręgów zawodowych czy zainteresowań, bo wychodzenie z bańki opłaca się nie tylko intelektualnie, ale także biznesowo.

Różnorodny content

Ciężko tworzyć content edukacyjny i nie otrzeć się o podobne tematy innych specjalistów/ekspertów. Warto jednak zawsze dokładać coś od siebie, nie tylko informacyjne, ale także osobowościowo. Styl pisania też jest ważny ­– i znów ta autentyczność. Czujesz, że chcesz o czymś napisać, że nadasz temu nową jakość? Zrób to.

Pomimo tego, że są pewne ramy i niepisane zasady tego, co powinniśmy wstawiać na LI, nie bój się zaryzykować i wstawić post innowacyjny, pokazujący np. inne spojrzenie na Twój zawód czy tipy, o których jeszcze nie pisano w taki sposób.

Employee Advocacy

Jeśli nie budujesz swojej marki osobistej i pracujesz w firmie dobrze prowadzonej na LI, warto, byś włączył się w działania Employee Advocacy. To może mieć pozytywne skutki dla obu stron. Firma daje Ci dowód społecznego zaufania i potwierdzenie, że jesteś jej ekspertem, a Ty dajesz firmie dostęp do jeszcze większej liczby kontaktów, nowych obserwujących, większych zasięgów. Dajesz jej także realną twarz, prawdziwego człowieka, który chce o tej firmie świadczyć.

Nie rób jednak rzeczy na siłę, jeśli nie czujesz się zainteresowany danym postem, to nie reaguj na niego tak, jak byś był tematem oczarowany. Może algorytm tego jeszcze nie czyta, ale inni użytkownicy na pewno. A przecież ludzie chcą pracować w firmach, w których relacje są przede wszystkim autentyczne.

Autentyczność

Pamiętaj, że wszystkie Twoje działania będą wpływały na to, jak będziesz postrzegany jako potencjalny nowy pracownik lub zleceniobiorca. Zamieszczanie ciekawego contentu, poszerzanie sieci kontaktów, wygląd profilu etc., to wszystko będzie miało wpływ na to, czy ktoś powierzy Ci dane zadanie lub też jak inni będą postrzegali firmę, w której pracujesz.

Dlatego jeśli nie masz ochoty prowadzić bardzo zaangażowanego profilu, to zadbaj o podstawy jego wyglądu - zdjęcie profilowe i w tle, podstawowe informacje, opis doświadczenia, choćby minimalna aktywność jako reakcje na posty firmowe lub innych osób z sieci, które Cię interesują. Niech Twój profil żyje, najlepiej autentycznie.